Hur beräknar du din Kundförvärvskostnad?

i grund och botten kan CAC beräknas genom att helt enkelt dividera alla kostnader som spenderas på att förvärva fler kunder (marknadsföringskostnader) med antalet kunder som förvärvats under perioden som pengarna spenderades. Tänk på ett SaaS-företag som spenderade $125,000 på försäljning och marknadsföring i en månad, inklusive löner, provisioner, annonsutgifter och försöksstöd. 50 nya kunder anmäldes under samma månad. I det här fallet: CAC = $ 125,000 / 50 = $ 2,500.
Grattis! Du har beräknat din CAC.,

men här är saken: att veta din kundförvärvskostnad är ganska meningslöst om du inte jämför det med livstidsvärdet. Du vill se en LTV tre gånger högre än din CAC.

LTV bör vara 3x CAC

ett högre förhållande än 3x innebär att du faktiskt kan växa snabbare om du investerat i rätt kanaler.,Rodd din LTV eller sänka din CAC:

balans mellan CAC och LTV

Läs också:

  • bästa delade kalenderprogram
  • bästa Chatbotverktyg för SaaS
  • projektledningsverktyg för virtuella team

kundförvärvskostnader per bransch

kundförvärvskostnaden varierar mellan branscher på grund av ett antal olika faktorer — inklusive, men inte begränsat, till: Försäljningscykelns längd, inköpsvärde, inköpsfrekvens, kundlivslängd och företagets löptid.,
här är en genomgång av genomsnittlig kundförvärvskostnad per bransch:

kostnad per förvärv på Google-annonser

För många är Google-Annonser fortfarande de mest effektiva ingredienserna i sin digitala marknadsföringsmix, så att du kan bredda din räckvidd och marknadsföra din produkt till miljontals användare. När det gäller medelvärden är CPA lägsta i bilindustrin, som förvärvar nya kunder på endast $ 33.52 ett huvud, medan den tekniska industrin spenderar ett jättestor genomsnitt på $ 133.52.,

CPA på Google-annonser

Relevant läs:

  • Hur hanterar du din arbetskraft på distans?för Facebook Facebook marknadsföring

    i marknadsföringscirklar anses Facebook vara den viktigaste plattformen för både B2C-och B2B-företag.

  • verktyg för att öka Lagsamarbetet
  • Topptidsspårningsprogram för SaaS

kostnad per förvärv för Facebook-marknadsföring

i marknadsföringscirklar anses Facebook vara den viktigaste plattformen för både B2C-och B2B-företag. Faktum är att den sociala plattformen redan har 80 miljoner affärssidor online-och siffrorna verkar inte sakta ner., Det finns naturligtvis mer statistik. 78% av amerikanerna upptäcker nya produkter via Facebook och 30% av marknadsförare tror att det har den högsta avkastningen på alla digitala annonser. När det gäller genomsnittlig kostnad per förvärvsnummer får utbildning en big bang för sin buck genom att betala endast $ 7.85 per kund, däremot, naturligtvis med Techs $ 55.21.

CPA för Facebook marknadsföring

kostnad per ledning för B2B-kanaler

en av de vanligaste B2B-lead generation kanaler är e-postmarknadsföring., I genomsnitt kostar en ledning från e-postmarknadsföring $ 53. På high end, en ledning kan kosta runt $ 72, och på low end, runt $33.

CPA för B2B-kanaler

Om du är en B2B-verksamhet som riktar sig till kunder på mellannivå till företagsnivå kan LinkedIn-annonsering vara otroligt effektiv. I genomsnitt kostar en ledning från betalda LinkedIn-annonser $ 75., På high end kan en ledning kosta runt $ 99, och i den låga änden, runt $51

slutsats

en bra Kundförvärvskostnad varierar beroende på vilken bransch och taktik som används. Men ett bra sätt att jämföra din CAC är genom att jämföra det med kundens livstid värde (även känd som LTV). Det sägs att ett idealiskt LTV till CAC-förhållande är 3: 1. Vi hoppas att dessa kostnader per förvärvsmedelvärden hjälper dig att fatta bättre marknadsföringsbeslut 2020.