jeg elsker ikke min fot. De er store, med tilsvarende store, brede tær. Jeg er barefoot mye, så de er calloused og noen ganger skitne. Jeg selv ga opp neglelakk i et forsøk på å senke kroppens kjemiske byrde, så jeg kan ikke skjule min ikke-veldig-fine føtter bak en pedikyr lenger. Siste måned, på en helg ferie i Mexico, gikk jeg for å ta et bilde av mine føtter i sanden til teksten min mann, og jeg kunne ikke utstå og trykk på send. Så de døde!, Mangler bare en tå tag! Så jeg bestilte en refleksologi fot massasje på hotellets spa, fordi min stakkars føttene var stresset, og de hadde fortjent bedre.

Mine føtter (og hodet, – og tilbake) var spesielt ute av slag på den tiden. Det er en lang historie, men det innebærer tre flyreiser — en savnet — to tapte vesker, og en overnatting i Mexico City airport før endelig (endelig!) ankommer reisemålet mitt: Zihautanejo, Mexico. Hvis dette høres kjent ut, er det sannsynligvis fordi Zihuatanejo er paradisiac «lite sted rett på Stillehavet» udødeliggjort i Shawshank Redemption., Men Zihua, som lokalbefolkningen kaller den, har endret seg ganske mye siden 1940-tallet, og min stranden rommet Thompson Hotellet var kanskje mer luksuriøse enn hvor Andy Dufresne endte opp med.

Thompson Hoteller

Uansett, min verkende føtter. Etter en mezcal cocktail (eller tre) av vannet, jeg stokket dem opp til boblebadet og det ble gitt et valg: full body massasje eller refleksologi., En time av fot-fokusert oppmerksomhet hørtes mer deilig enn fersk fanget tunfisk ceviche jeg hadde til lunsj, og jeg hadde ikke opplevd refleksologi før, så jeg valgte det siste. Først måtte jeg fylle ut den vanlige sikkerhet og samtykke former, blant annet en som spurte meg til detalj hvor jeg holder stress i kroppen min. Øvre skuldrene, korsryggen, jeg skrev, finne det ville ingen rolle uansett. Var jeg ikke å få en fot massasje?

Ikke akkurat. Teorien for fotsoneterapi, det viser seg, er at føttene kontroll resten av kroppen., Å trykke på et punkt på innsiden av buen (angivelig) lindrer lumbale smerter. Masserer pad av pinky tå utgivelser skulder spenning. Tuppen av tærne svarer til sinus press, området ovenfor hæler er noe koblet til knærne. Det er basert på tradisjonell Kinesisk medisin læresetninger «qi», eller livs energi, og har som mål å «oppheve» flyten av energi til visse deler av kroppen ved å anvende energi til andre — derfor, hvorfor min massør, Rosie, fokusert på min buer og pinky på tærne.,

Det er ikke massevis av hard vitenskap til å støtte det, men la meg fortelle deg, min 60 minutters økt med Rosie var en personlig studium i kraft av fotsoneterapi. Jeg mener, jeg visste mine føtter verket — men jeg hadde ingen anelse om hvor mye hele kroppen spenning var gjemmer seg der nede. Jeg gikk ut av behandling rommet følelse løst og fri fra hals til tå, og rett til kanten av Stillehavet for en DIY hav-salt-og-sand pedikyr. Tærne mine, for en gangs skyld, var stress-fri, ufølsom-fri, og ja, verdt et bilde.

«Var turen verdt det?,»min mann spurte når jeg kom hjem, reise-slitne og bleary-eyed fra enda et forsinket fly; totalt, jeg brukte mer tid på å reise til og fra ferie enn du er på ferie. Likevel, min var svaret ja. Jeg vil fly 2,170 kilometer fra Savannah, Georgia til Zihuatanejo, Mexico igjen, hvis bare for å plassere føttene mine i Rosie ‘ s hender.